keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Ihan luomuna




Tänään ollaan luomuiltu urakalla.

Käsityökorista nappasin luomuvillalankaa, josta syntyy ranteenlämmittimet. Ihanan pehmeää!

Päivän luomupiirilähetyksessä tuli mun eka nyssäkkäni, jossa on testinä vähän kaikenlaista. Luomuinkivääritee kuulostaa aivan ihanalta. Maistelen sitä myöhemmin. Samoin otin testiksi luomumerileväshampoota. Mitenköhän se pesee...

Mitä luomutuotteita sinä käytät ja miksi? Meillä ollaan oikeastaan vasta aloittelemassa tätä luomu-uraa. Tähänastiset kokemukset ovat lähinnä elintarvikkeista, mutta luomukosmetiikka kiinnostaa myös. Samoin pesuaineet.

Valinnoissani mietin nimenomaan ympäristökuormitusta ja tuotteiden puhtautta. Tosin luomutuotteilta odotan, että ne maistuvat hyvältä ja esimerkiksi shampoo pesee hiukset kunnolla. Hinta on harmittavan usein se, joka pysäyttää.

Today has been a day of organic products. Eco ull -yarn feels so soft. I also got my first delivery of organic products from our organic food group. I´ll make a test of organic tea and shampoo. What organic products do you use and why?

18 kommenttia:

  1. mä käytän luomuyrttejä ja teetä siskoni perheellä on luomutila ja niiden tuotteet on tulleet tutuksi...kuten nuhanenätee sitä kun kannullisen tai parin juo niin lähtee nopeampaa nuha pois...

    VastaaPoista
  2. Minäkin olen vielä alkutaipaleella "luomuilun" kanssa, mutta tahto ja into on kova :) Laitathan kokemuksiasi

    Kivat lämmittimet, niille onkin jo käyttöä :)

    VastaaPoista
  3. Kyllä pitäis luomuilla enemmänkin, mutta jotenkin tällä hetkellä ei energia riitä asiaan kunnolla paneutumiseen... Mutta meinaan kyllä jossain vaiheessa:) Mun luomuilu on lähinnä tähän asti liittynyt ruokakauppaan ja lankoihin;)

    VastaaPoista
  4. Voi että, ihan mun juttuja! Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa. (Voisin kirjottaa aiheesta vaikka kuinka, mut nyt ei kerkii!)Tykkään käydä Turussa Ruohonjuuressa, ja sieltä tulee hankittua kaikenlaista. Sampoot ja pesuaineet, teet, mausteita... viimeksi ostin hajuvettäkin. Ylipäänsä kaikki, mitä sivellään iholle tai laitetaan kurkusta alas, koetan hankkia luomuna. Eihän se tietty aina onnistu, mutta..!

    Ihanat langat :)

    VastaaPoista
  5. mintsu: Tuollainen lähitilalta hankkiminen on ihan parasta. Minä en tykkää jostain kaukaa ulkomailta tuoduista luomukasviksista... Vastustaa ajatus pitkästä kuljetuksesta. Nuhanenäteetä pitäis saada munkin!

    Merja K: Onneksi tässä asiassa voi edetä askel kerrallaan ja tuote kerrallaan! Luin muuten mielenkiintoisen jutun luomukosmetiikasta ja -meikeistä...

    Mari: Onneksi nykyisin tulee luomua vastaan ihan peruskaupoissakin, ei tarvitse hakea kauhean kaukaa!

    Teija: Muistankohan nyt oikein, että Ruohonjuuri olisi tulossa Espooseenkin. Olis kyllä ihana! Minä kun en jaksa lähteä Hesaan asti hakemaan luomua! =)

    VastaaPoista
  6. Heippa, mistä olet ostanut luomulangat? Monesti mua ärsyttää se tolkuton tekokuidun määrä langoissa. Onnea luomukokeiluun! Kerro toki kokemuksista ja hyvistä tuotteista. Itse käytän luomuna, kiitos myös ruokapiirin, suurimman osan ruokatarvikkeistani (jauhot, siemenet, pähkinät, maitotuotteet, liha, hedelmät...). Onneksi edullista luomukosmetiikkaakin löytyy! Esim. Urtekramin shampoot ja suihkugeelit ihan hyviä. Onneksi lähiprismani tarjoaa nykyisin hyvin luomutuotteita, mutta Ruohonjuuressa shoppailen myös. Hyvä maku, "myrkyttömyys" ja ekologisuus ovat niitä omia valintojani. :)

    VastaaPoista
  7. Sini: Nämä langat ovat Soukan Menitasta. Kesällä ostin muuten luomupuuvillalankoja ihan Cittarin alekorista!

    VastaaPoista
  8. En ole tainnut koskaan kokeilla luomulankaa, täytyy ehdottomasti testata. Kasvisliemikuutiot tai ketsupin valitsen ainakin aina luomuna, ei tunnu niin epäterveelliseltä sitten :) Just mietin että voisi leipoa luomusämpylöitä itse.

    VastaaPoista
  9. Mitähän meillä. Ainakin ehdottomasti luomumunia, sitten teetä, vauvanruokia (osa), kosmetiikkaa, vaatteita, mausteita, osa ruoasta yleensä... Rehellisesti sanoen meilä voitaisiin luomuilla paljon enemmän ja moinen on tavoiteena jatkossa. Mutta mä uskon, että pienistä puroista ne isot meretkin syntyvät, jotta vähitellen, vähitellen lisää. :)

    VastaaPoista
  10. Langat muuten unohtuivat multa kokonaan listasta. Mä olen tilannut luomulankoja Titityystä. :)

    VastaaPoista
  11. virkattu lintu: Minusta tuo itsetekeminen on tärkeämpää kuin luomuilu. Välttää kaiken maailman lisäaineet loistavasti! Leipää tai sämpylöitä pitäisikin tehdä... Lapsetkin tykkäisivät touhuta!

    Kati: Niinpä, pienistä puroista... Kiitos muuten tuosta Titityy-vinkistä!

    VastaaPoista
  12. Mun täytyy kyllä tehdä kans se tilaus nyt seuraavaan kertaan. Toi inkivääritee houkuttelee :-)

    Muuten millä tekniikalla sä virkkaat, tulee niin kaunista jälkeä!

    VastaaPoista
  13. Luomuna yritetään ostaa ruokaa niin paljon kuin mahdollista. Luomulaatikon tilaaminen tuttujen kanssa kiinnostaisi. Tuo Faith In Naturen hoitoaine on meillä käytössä, itse ostin jokin aika sitten Vihreän Kosmetiikan palasaippua shampoon, johon olen aivan rakastunut. Sitten meillä mies ja poika pesee tukan Urtekramin shampoolla, Santelta kokeilen juuri käsisaippuaa pumppupullossa,m Frantsilan tilalta hammastahnaa... :D Kaikkea mahdollista yrittää miettiä, kun ei omaa maata ole mistä ammentaa!

    VastaaPoista
  14. Hannis: Näissä ranteenlämmittimissä olen ottanut koululle vain sen silmukan takimmaisen lenkin. Voin näyttää... Hörpin just tuota inkivääriteetä ja se on aivan yhtä hyvää kuin odotinkin! Yes!

    Vilppumaan Erika: Tuo kosmetiikkaosasto mua kiinnostaa kovasti. Täytyy ostella kun tulee vastaan. Mun kosmetiikan kulutus on niin vähäistä, että voi vaikka vähän maksaakin! Tuo palashampoo kiinnostaa myös kovasti. Mistäs ostat omasi?

    VastaaPoista
  15. Mulla on siis kosmetiikkaosasto niin vähällä käytöllä, tällä hetkellä en esim. meikkaa oikeastaan lainkaan. Eikä nuo shampoot maksa mun mielestä yhtään enempää kuin muutkaan, palashampoo sitä paitsi kestää ja kestää ja kestää :) Ostan tuotteet täällä Tampereella Runsaudensarvesta ja Ruohonjuuresta. Vihreällä Kosmetiikallahan on nettikauppa, samoin toki Ruohonjuurellakin, jollei siis semmoista läheltä löydy!

    VastaaPoista
  16. Meillä ostetaan jonkin verran ruokaa luomuna, mutta paljossa olisi vielä varaa parantaa. Shampoot ja suihkugeeli ovat olleet luomua jonkin aikaa ja niissä pysytellään. Olen testaillut eri merkkejä, mutta tähän astisista parhailta tuoksuvia ovat olleet Ole hyvä tuotteet. Tällä hetkellä testissä palashampoo (tosin ei taida olla ihan luomua) ja olen tykännyt. Olen miettinyt, että jos suihgugeelinkin voisi korvata palasaippualla, tulisi vähemmän jätettä siitäkin. Frantsilan yrttitarhan tuoteet ovat olleet myös ok. Seuraavaksi haluaisin perehtyä luontoystävällisiin pesuaineisiin, kunhan taas aikaa ja energiaa riittää. Omat kosmetiikat olen vähitellen vaihtanut luomuun tai luonnonmukaiseen, sitä mukaa kun ovat vanhat loppuneet. Mm. Green peoplen ja Frantsilan yrttitarhan kasvorasvat olen ihan hyväksi ja edukkaaksi todennut. Coleur caramelin peitevoide on aivan loistava ja kestää pitkään. Mutta esim. saman merkin ripsiväriä en voi suositella, se ei pysynyt ainakaan minun ripsissäni. Nettikaupoista lähinnä ostan, koska muuten olisi hankala näitä hankkia.

    VastaaPoista
  17. Pienellä paikkakunnalla luomuvalikoima on melko suppea. :/ Peruselintarvikkeet löytyvät kaupasta, esim. maito, kerma, jauhot, munat ja joitain vihanneksia. Muuten pitäisi käydä ostoksilla naapurikaupungissa ja tilata netistä, siihen en ole ryhtynyt. Huonosti ottavat myös toiveita vastaan tuotteista lähikaupassamme... Odotan innolla kokemuksia tuosta shampoosta! :)

    VastaaPoista
  18. Vilppumaan Erika: Ruohonjuurelta en löytänyt nettikauppaa, mutta tuo Vihreä Kosmetiikka täytyy testata. Ajattelin ehdottomasti vaihtaa kosmetiikkani pikkuhiljaa luomuun. Mulla on samantyylistä tuo kulutus. Ripsiväriä pari kertaa kuussa ja voiteita lätkin silloin kun muistan...

    Kirsikka: Kiitos hyvistä merkkivinkeistä! Tuo palashampoo on meilläkin seuraavana listalla, kunhan kävelle vastaan. Tuli muuten mieleen, että kevään Tanskan-matkalta noita saisi varmasti helpommin!

    Saara: On varmaan tosi paljon kauppiaasta kiinni, kuinka innostuu ottamaan luomua valikoimiin... Mutta onneksi tätä kuivapuolta saa netin kautta, vaikka kyllähän painavimmille tulee noita toimituskuluja helposti aika paljon.

    VastaaPoista

Kiva kun kävit blogissani! Kiitos kommentistasi!