maanantai 1. maaliskuuta 2010

Mihin ryhmään kuulut?




Täällä blogistaniassa on mielenkiintoista seurata, miten uudet ilmiöt ja trendit etenevät. Toiset bloggaajat ovat selvästikin uusien ilmiöiden levittäjiä ja toiset seuraajia.

Hienommilla termeillä meitä tallaajia on jaettu tällaisiin ryhmiin:

Innovaattorit (innovators 2.5%)
ovat henkilöitä, jotka ensimmäisenä omaksuvat käyttöönsä usein vielä epävarman ja viimeistelemättömän innovaation.
Aikaiset omaksujat (early adopters 13.5%)
hälventävät innovaatioon kohdistuneita epäluuloja, jonka jälkeen omaksuminen on muille helpompaa. Heillä on kaikista ryhmistä suurin mahdollisuus vaikuttaa muiden ryhmien asenteisiin ja käyttäytymiseen omilla mielipiteillään.
Aikainen enemmistö (early majority 34%)
on ryhmä, jonka jäsenet tekevät harkittuja omaksumispäätöksiä edellisen ryhmän kokemuksien perusteella - aikaiset omaksujat toimivat heidän tietolähteenään.
Myöhäinen enemmistö (late majority 34%)
omaksuu innovaation lähes heti aikaisen enemmistön jälkeen. Kasvavalla vertaispaineella on yhä suurempi merkitys omaksumisprosessissa. Tähän ryhmään kuuluvilla on usein hieman skeptinen asenne omaksuttavaan innovaatioon.
Vitkastelijat (laggards 16%)
muodostavat viimeisen omaksujaryhmän. He ovat usein sosiaalisesti syrjäytyneempiä verrattuna muihin ryhmiin, ja heidän suhtautuminen innovaatioihin on usein epäluuloista.

Itse en ole todellakaan innovaattori tai edes aikainen omaksuja. Joissakin asioissa voin kuulua aikaiseen enemmistöön, mutta monissa asioissa varmaankin myöhäiseen enemmistöön.

Olen vuosikausia miettinyt, mikä on se tekijä, joka meidät erottaa. Mistä aikaiset omaksujat nappaavat uudet trendit ja ideat? En pohdi tätä sen takia, että minun pitäisi "kehittyä asiassa", vaan ihan omasta mielenkiinnosta. Minulla on useita ystäviä, jotka ovat aikaisia omaksujia. Mielenkiinnolla seuraan, mitä uutta he aina keksivät.

Tämä aihe tuli mieleeni, kun olen seuraillut kuvissa esiintyvän taulun matkaa eri blogeissa. Kovin on suosittu, mutta hih, nyt minullakin on sellainen. Siis ihan vaan netistä printattu ja Ikean kehyksiin heitetty!

Toinen blogeista löytynyt juttu on tuo tyyny ja siinä olevat pyörylät. Kirppistyyny sai pientä tuunausta. Muutama pyörylä odottaa vielä paikkaansa, mutta tämä oli hyvä alku.

Niin, piti kysymäni, että mihin ryhmään sinä kuulut?

15 kommenttia:

  1. Kysymykseen en kyllä osaa vastata, ehkä jonkun muun pitäisi vastata mun puolesta? :-) Mutta toi tyyny on hauska! En muista nähneeni tuollaista aiemmin, vaikka blogeissa paljon pyörinkin.

    VastaaPoista
  2. Uskon kuuluvani innovaattoreihin ja aikaisiin omaksujiin suurimmaksi osaksi. Tosin jotkut ideat nielen vasta sulattelun jälkeen ja kuulun silloin vitkastelijoihin jopa.

    Olen monesti huomannut ostavani jo vuotta aikaisessa sitä mitä on sittemmin tulossa laajalti "muotiin". En tiedä mistä se innovaatio tulee, niin on ollut aina.

    VastaaPoista
  3. Enpä osaa vastata, riippuu asiastakin.

    Mutta se piti sanomani, että hyvin sopii tyyny paikalleen.

    VastaaPoista
  4. Mietin näitä joskus paljonkin, kun olivat ajankohtaisia erään koulutuksen ansiosta. Jännää seurata blogimaailmassa asioiden etenemistä :)

    Testien mukaan kuulun edelläkävijöihin. Muodin saralla useinkin ostan jo edellisenä kesänä juttuja jotka ovat muotia sitten seuraavana. En tiedä mistä moinen "vainu" tulee, mutta kai mä sitten seuraan niin paljon ympärstöä jo ihan ammattinikin takia että se vainu on vaan oltava :)

    VastaaPoista
  5. Varmaan noita kaikkia sopivassa suhteessa.

    Teemasynttäreissä tosin taidan olla innovaattori. Toissa syksynä etin merirosvoja, eipä löytyny. Viime syksynä etin ritareita, eipä löytyny. Mutta joka paikka oli täynnä merirosvoja. Nyt joka paikassa on niitä ritareita. Mitähän ens syksynä?? Teema tosin on naamiaiset, ehkä.

    VastaaPoista
  6. Moi! Mikähän mä olen?

    En ehkä ihan ekana mutten vikanakaan, aika keskitasoa asiasta riippuen.

    Tyynystä tuli hieno! Nyt sitten ne bikinit ;D
    Ja taulu on kyllä kiva. Ottaisin molemmat :)

    VastaaPoista
  7. Jos lasketaan valmiista lopputuloksesta, olen varmasti vitkastelija. Tosin saatan aloittaa jo aikaisten joukossa, mutta valmista ei vaan meinaa tulla... Suurin ongelma on se, että on liian monta hommaa kaiken aikaa kesken eikä niistä mikään edisty oikein kunnolla.

    Me ei ilmeisesti pyöritä samoissa blogeissa, sillä en ole aiemmin nähnyt koko taulua :-)

    VastaaPoista
  8. Vaikea tosiaan sano mihin ryhmään kuuluun, mutta tiadan olla vähän hitaanlainen. Kestää kauan ennen kuin saan juttuja tehtyä. Onpas muuten hauska pyörylätyyny!

    VastaaPoista
  9. Tää on aika mielenkiintoinen juttu. Kuka oikeastaan on todellinen trendsetter. Onko ideat täältä blogimaailmasta vai lehdista. Blogimaailman henkilöt kun ovat vahvasti myös sisustuslehtien parissa työskenteleviä ammattilaisia...Klassinen "muna vai kana- kysymys"!

    En osaa lokeroida itseäni. Esimerkiksi tuo taulua on innostanut minuakin. Ajatuksena olikin se jossain vaiheessa hankkia, mutta meillä ei nyt oikein ole sille tilaa. Ja lopulta olen kai jollakin tavalla kyllästynyt siihen. Pidän julisteesta edelleen, mutta en enää halaja sitä itselleni.
    Kun taas tuota tyynyä en ole ennen noteerannut missään. Joo, olen varmasti nähnyt sellaisen, mutta en ole kiinnittänyt kauheasti huomiota, koska se on kotiimme "sopimatonta" tyyliä, vaikka kaunis onkin.

    Suodatan siis näkemääni ja reagoin valitusti. Innostun ja kyllästyn. Kokeilen ja puntaroin. Joskus nopeasti, joskus sulattelen hiljalleen.

    VastaaPoista
  10. Heips! Kuuluisin mieluusti noihin varhaisiin keksijöihin, jos se nyt elämässä yleensä on tärkeätä = ) Mutta kun vertaan itseäni hyvään ystävääni, olen kaukana siitä. Ihan esimerkkinä, että kun joskus muutama vuosi sitten kiinnostuin suomalaisesta lasista, lähinnä mallia retro, emalikattiloista ja kaikista upeista retrokuvioista, oli hän jo kyllästynyt asiaan. Hänellä on kaapit täynnä halvalla ostettua designia, koska on ehtinyt ennen muita. Mun onneni on se, että saan sitten häneltä näitä Nanny Stillejä ja Finlaysonin upeita retrokuoseja, kun hän jo on keskittynyt seuraavaan...
    Toisaalta, olen kerännyt wanhaa tavaraa ja mummolatyyliä jo miltei 30 vuotta, eli silloin kun lastulevy oli kunniassa ja täyspuiset talonpoikaistavarat paloivat rovioilla. Eli ehkä olin silloin ajoissa...= )

    VastaaPoista
  11. Mä voisin olla tuo vitkastelija : ) vaikken syrjäytynyt olekaan :D

    VastaaPoista
  12. Meitä on moneksi näköjään! Ja totta on se, että jokainen voi kuulua eri ryhmiin – riippuen mistä uudesta jutusta on kyse.

    Tähän samaan aiheeseen voisi jatkaa, kuka on luova ja millaista on luovuus. Onko se täysin uusien asioiden keksimistä vai onko se olemassaolevien asioiden yhdistelyä uusissa tilanteissa.

    Tuosta tyynystä vielä, että sellaisia en ole blogeissa nähnyt, mutta idea noista pyörylöistä on blogistaniasta, siis jämälankakirjasta alunperin. Ehkä tämä pyörylöiden käyttötapa sitten edusti pientä luovuutta. =)

    Kiitos mukavasta keskustelusta kaikille!

    VastaaPoista
  13. Mielenkiintoinen juttu ja koko keskustelu! :) Tyyny on kiva, kuten muutkin käsityösi.

    VastaaPoista
  14. Alkupäässä taidan olla, mutta en ihan sitä ensimmäisenä keksivää tyyppiä kuitenkaan.
    En ole huomannut missään tuota taulua, mutta se on kiva. Ja tyyny on ihana.

    Olen nyt retroillut aikani tietämättäni, eli ihannoinut kaikkia UFFin menneiden vuosikymmenien vaatekappaleita ja emalikattiloita joissa on jotain retroa.
    Kun esikoinen syntyi 6 ½ vuotta sitten etsin kirppareilta hänelle kaikkea retroa.
    Sitten tuli ne uusretrot jonkun 5 vuotta oon kerännyt kaappiin kaikkea uusretroa lähinnä lasten vaatteissa.

    Tuo uusretro taisi lähteä jostain ulkomaalaisista lastenvaatelehdistä sellaisena ahaa - elämyksenä, että "mä haluun tota ruskeeta ja oranssia ja keltaista meille kun mä rakastan noita värejä ja just tota tyyliä" ja toi kaikki oli itselle jo tuttua juttua kun olen teinistä asti pukeutunut tietämättäni retrosti oranssi-ruskea-keltaruskea-kelta-valkoisiin Uffin mummokuteisiin ja ihan vain ostanut emalikattiloita sun muuta retroa tietämättä että se joskus on muotiakin.

    Tuo kaikki on ollut ihan vain sattumaa, että se sitten tuli muotiin asti.

    Nyt alan kyllästyä niihin uusretroihin lastenvaatteisiin kun tuntuu että niitä on joka kaupassa. Tällä hetkellä ostan vain aitoa retroa ja tyyliin Benettonia.

    Nyt on jotenkin sellainen kutina (vaikka en ole ostanut vähään aikaan mitään ulkomaalaisia edelläkävijälehtiä) että Design tuotteet alkavat tulla vahvasti pinnalle. Ostetaan designia harkiten.
    Saa nähdä miten käy oikeasti, onko sen noin, vaiko vain minun ajatus, mutta itseänikin on alkanut kiehtomaan design jutut ja modernimpi tyyli.

    Ehkä olen saanut vain retroähkyn kun uusretroa näkee joka paikassa.

    VastaaPoista
  15. Hipsu: Minäkin olen raapinut jo vuosia aitoa vanhaa retroa kirppiksiltä. Uusretrot ovat olleet ihana yllätys kaupoissa, mutta niiden suhteen olen jo tosi valikoiva. Hieman on mennyt jo yli niiden tarjonta.

    Noiden design-juttujen saapumisen sisustuksessa olen minäkin havainnut. Oma sisustus tosin huitelee jossain "omassa tyylissään". Olen sellainen kierrätyskamalla sisustaja.

    VastaaPoista

Kiva kun kävit blogissani! Kiitos kommentistasi!