tiistai 13. toukokuuta 2014

Pieniä askelia







Muutoksen tuulet puhaltavat. Minusta tuntuu, että ruokavalio ja liikunta ovat "se helppo nakki". Mutta mitä sen lisäksi?

Ajattelin nytkähtää liikkeelle pienin askelin. Tässäpä muutama esimerkki.

Olen katsellut kotipihallamme muutamaa vanhaa kukkapenkkiä jo muutaman vuoden sillä silmällä, että ne pitäisi hajottaa. No, viikonloppuna otin lapion esiin ja vihdoinkin siirsin ne kasvit, jotka haluan säästää. Siirtelin reunakivet talteen, tasoitin maan ja kylvin nurmikonsiemeniä. Pieni askel.

Olen pohtinut jo pidemmän aikaa, että käsityöläisen on aika astua kaapista ulos. Ei siinä sen kummempaa kuin että nyt tuolla Kärpässienikaupan puolella kauppiaana olen minä nimelläni, eikä vain joku Bloggari-Nonna.

Meikkaan hieman useammin ihan vaan itseni iloksi. Kotitoimiston haittapuoli on se, että tulee helposti elettyä meikittömänä verkkareissa. Verkkareista luovuin jo ajat sitten päiväkäytössä. Veikkaisin, että "ihmisen näköisenä" työtehokin on parempi.

Kurkkaan tarkemmin alusvaatekaappiini. Kaikki kulahtaneet alusvaatteet saavat lähteä, enkä hilloa niitä myöskään mökille. Isoja investointeja en ajatellut sillä saralla tehdä, mutta pienelläkin tulee hyvä mieli!

Lisää rojuterapiaa seuraavassa jaksossa...

ps. Vinkkejä kookosöljyn käyttöön otetaan vastaan!

I´ve started my new life by making some little changes. It´s a good beginning to something bigger...

38 kommenttia:

  1. Hyviä askeleita olet ottanut, onnea matkaan :) Kiinnostavaa lukea ajatuksiasi, muutoksen tuulia kun taidan vähän kaipailla itsekin... Onpa ihana metsäkuva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä muutoksen tuulia kaipaavia taitaa olla enemmänkin... Toivottavasti inspis tarttuu edes pikkaisen!

      Poista
  2. Kivoja muutoksia ja niin terveellisen näköisiä kuvia. Kotikonttoria täälläkin pyöritellään ja tosiaan, niissä kaikkein kulahtaneimmissa verkkareissa aika usein. Minäkin voisin tehdä muutoksen pukeutua kotioloissakin vähän paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kookosöljy on ihan hittituote. Itse käytän sitä ulkoisesti ihan koko kroppaan varpaista nenänpäähän ( ja muuten nennän kuiville limakalvoillekin:) Sokerin tai kahvinpurujen kanssa siitä saa loistokuorintavoiteita. Oon ihan hurahtanut tuohon. Esim. täällä kirjoittelin kookosöljystä http://niittykulma.blogspot.fi/2014/01/kosteuttava-kookos.html

      Poista
    2. Mun tarttee tulla katsomaan tuo sun postaus, olen sen ohittanut... Kiitos vinkeistä!

      Poista
  3. Moikka vaan Johanna!♥ :)

    Onpas taas sulla samanmoisia mietteitä. Tänään just kauppareissulla katsoin luontaistuotekaupan ikkunassa samaista cocovin purkkia, ja melkein koukkasin sen hakemassa. Mutta Sepun nukkuma-aika ja lähenevä kiukku siirsivät ostosta vielä... käynpä täällä myöhemmin kurkkimassa vinkkejä :)

    Toinen juttu on noi kulahtaneet alkkarit :D Ei kyllä paranis vierasta ihmistä päästä kurkkailemaan alkkarilaatikolle...

    Oikein mukavaa keväistä viikkoa sinne♥ Severin hoitja sairastelee, joten mun on "pakko" olla kotna tää viikko. Tulipa kyllä sopivaan saumaan, kotityöt kaatuu päääälllleeee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainiin ja kookosöljy toimii myös kuulema dödönä? Hieman tahmaista, mutta terveellistä!

      Poista
    2. Meillä jo tytär laittoin eilen kookosöljyhoidon hiusten latvoihin. Monta kertaa kyllä pesi sen jälkeen, mutta varmasti teki hyvää!
      ps. Mä olen oikeasti Nonna ystäville, tuo Johanna kuulostaa viralliselta!

      Poista
    3. Juu, Johanna kuulostaa kyllä omaan korvaankin aika luonnottomalta :D

      Poista
    4. Sovitaanko siis, että mä olen jatkossakin vaan Nonna?!

      Poista
  4. Leivänpäällisenä kuulemma tosi hyvää tuo kookosöljy. Muutama kaveri jättänyt margariinin käytön kokonaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, tämä on hyvä vinkki, tykkään kookoksen tuoksusta! Varmasti tulee käyttöön!

      Poista
  5. Mä kanssa tarttisin just noita samoja muutoksia! Ihana lukea täältä miten innostunut olet :O)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitten vaan pieniä askelia ottamaan! You can do it! :)

      Poista
  6. Vähän samoja muutoksia tarvittaisiin täälläkin - ainakin alkkariosastolla :D . Nyt pitää pinnistää vielä hetki vanhoissa ;), mutta loman koittaessa on piiitkä lista juttuja joista pitäis koti putsata ja vähän muutakin.
    Niin kade noille ihanille valkovuokkometsille. Niin keväisiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ajattelin ensin heittää ne kulahtaneet alusvaatteet pois ja katsoa mitä jää jäljelle. Sitten harkinnan jälkeen uusia tilalle! Valkovuokot on ihania, alkaa tosin olla kukinta lopuillaan. Mutta pitkään jaksoivat tänä vuonna viileän jakson myötä!

      Poista
  7. Niin hienoja pieniä askeleita, joista tulee iso hyvä mieli! Mä voisin kopata parit mukaani! :)

    VastaaPoista
  8. Käytetään kookosöljyä kosteusvoiteena ja kylpyöljynä. Itse olen luopunut kokonaan deodoranttien käytöstöä jo vuosia sitten ja kesäisin laitan dödöksi ihan vaan kookosöljyä.

    Loistava ihon kuorintaan kun sekoittaa sekaan vaikka käytettyjä kahvinpuruja. Niin ja hoitoaineena hiuksissa olen käyttänyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo dödöhomma kuulostaa hassulta, mutta ajattelin kyllä kokeilla... Ja ihon kuorintaa myös. Pesetkö hiukset, kun olet käyttänyt öljyä hoitoaineena?

      Poista
  9. Kauniita kuvia ja hyvä teksti :) Kookosöljyä olen käyttänyt joskus kasvoputsina, jolloin en tarvinnut erillistä kasvovoidetta öljyn kosteuden vuoksi. Minun mielestä kuitenkin pidemmän päälle purkissa kävi haisemaan ei niin hyvältä (?), mutta tehokasta oli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minäkin taidan kokeilla ottaa meikin jämät tuolla öljyllä. Tulee kiva tuoksu... ainakin alkuun. Toivottavasti ei ala haista. Täytynee käyttää ahkerasti! :)

      Poista
  10. Pienet askeleet on just hyviä!
    Minä voisin kans ottaa joitain askeleita tuon alusvaate-pukeutumisen suhteen. Ei vaan aina sporttista ja käytännöllistä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitsihepeneostoksille siis... (Varmaan arvaat, kumpaa sorttia minä enemmän käytän...:))

      Poista
  11. Kivoja muutoksen tuulia. Tekis kyllä hyvää itsellekin. :) Asiota vaan hautoo ja muhittaa ja ei saa aikaseksi ja on vaan jotenkin rönttöntönttön. Tuollaisilla pienillä askelilla varmasti huomaakin yhtäkkiä arvostavansa itseään entistä enemmän ja ryhtikin suorenee. Itsellä tuo liikuntapuoli jää aivan liian vähäiseksi. :( Ja tilalla syön jäätelöä. ei hyvä. Mutta mää syvähengitän joka päivä.. :D Senkinhän sanotaan olevan hyväksi. Teen sen joka ilta siinä puoli yhdeksältä.. nukutan tuolloin meidän poikaa (9kk) ja vedän siis keuhkot täyteen ilmaa, pidätän hetken ja hengitän suun kautta ulos. Teen tuon kymmenen kertaa ja siinä ajassa poikanenkin on jo aika hyvin rauhoittunut. :)

    Kookosöljyä itse käytän raakasuklaaseen (harvoin saan tehtyä) mutta useammin myslin tekoon. Itsetehty mysli on herkullista ja voi säädellä itse, mitä sinne tulee laittaneeksi. Kookosöljy tuo tuohon makeutta ja pari lusikallista hunajaa lisäksi, niin on ihan tarpeeks makeeta. Tässä ohje, mistä oon itse tykännyt: http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/01/yksi-lempiherkuistani-on-mysli-jonka.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Syvähengittäminen kerran päivässä kuulostaa loistavalta. Sain ohjeen hengitellä rauhasti, jos pitää hevosen selässä välissä odotella ja heponen on rauhaton. Rauhallisuus siirtyy.
      Kiitos myslin ohjeesta. Sitä meillä kuluu! Olisi kiva tarjota lapsille terveellisempää vaihtoehtoa!

      Poista
  12. Samankaltaista listaa pitäisi laatia, että saisi taas ryhtiä tähän arkeen... Ensimmäiseksi aion mennä vaihtamaan nämä collarit johonkin siistimpään, jospa sen jälkeen alkaisi jotain tapahtumaan. :D

    http://pikku-bambin.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  13. Eihän nuo nyt niin pieniä muutoksia ole :) Niillä voi olla vaikka kuinka suuret vaikutukset ;) Ja toisaalta on hyvä aloittaa kuitenkin pienemmistä, ettei ihan heti näänny liian suurien tavoitteiden alle. No sä tiedät kyllä.

    Kookosöljyä olen kokeillut vähän kaikkeen. Mutta tällä hetkellä käytän sitä paljon ruuanlaitossa. Poistan sillä silmämeikin ja käytän kuorintavoiteena ruususuolan kera. Ja kahviin laitan välillä, jos haluan korvata maidon. Toimii siihen mainiosti.

    Iloista viikon jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen, että mä olen tällä hetkellä vähän turhankin malttamaton. Kaikki mulle heti nyt -fiilis! Kookosöljy kahvissa kuulostaa aika hurjalta... :)

      Poista
  14. No hip, nyt tapahtuu. Tulisipa munkin kaappiin joku vaihtamaan alusvaatteet tai vaate, kun niitä ei kauheasti edes ole. Kamalaa. Kotityöläisen olemus ja ryhdistäytymisliike on tuttu. Kookosöljyssä on saamieni tietojen mukaan hieman aurinkosuojaakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muuten päätin alkaa käyttää hameitakin aina välillä, vaikka olen perinteisesti niin farkkutyttö...

      Muistan muuten teini-iästä, että kookosaurinkoöljyjä lotrattiin aika reilusti kavereiden kanssa. Ei ollut paljon aurinkosuojaa. Tuoksu tulee mieleen...

      Poista
  15. Mulla niin pyörii samankaltaiset mielet ja tuulet täällä :) Kuten varmaan huomasit :) Tsemppiä ja iloa muutosten teillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko se kevät joka tuo nämä muutoksen tuulet? Kiva seurailla kanssasisarten samankaltaisia touhuja! Sulle myös hyvää fiilistä!

      Poista
  16. Tos oli niin hyviä tuulia, että voisin heti tarttua muutamaan mukaan itsekin ;)

    VastaaPoista
  17. Mä ostin jokunen viikko sitten kans kookosöljyä. Hirveen höhlä fiilis vaan siitä, kun virallisterveys sanoo sen olevan huonoa. Mihin sitä voi uskoa? Mä yleensä uskon siihen "ei viralliseen", mutta tässä oon ollut vähän niin ja näin. Vai onko se aina niin, että Suomen viranomaiset haraa periaatteessa vastaan, vaikka muita tutkimustuloksia olis?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis mistä sä olet lukenut että se olis epäterveellistä? Kookosrasva (se kova) on epäterveellistä kyllä, mutta kyllä mun mielestä nyt joka tuutista tulee, että tämä kookosöljy on hyvinkin terveellistä! Tykkäätkö muuten tuoksusta? Minä tykkään!

      Poista

Kiva kun kävit blogissani! Kiitos kommentistasi!